Kilpailuja

Moottoriveneiden nopeuskilpailuita oli järjestetty 1900-luvun alusta lähtien. Eräs syy Suomen Moottoriveneklubin perustamiselle oli tarve saada Suomeen organisaatio hoitamaan kansallisia ja kansainvälisiä moottorivenekilpailuita. 1929 perustettiin Helsingin Ulkolaitamoottoriveneklubi ja se johti seuraavana vuonna SMK:n perustamiseen. Suomen Moottoriveneliiton perustamiseen saakka SMK edusti Suomen mottoriveneilijöitä kansainvälisissä yhteyksissä ja vastasi virallisten kilpailuiden järjestämisestä.

Ensimmäiset nopeuskilpailut järjestettiin jo kesällä 1930 Laajalahdella. Niiden lisäksi kilpailtiin taloudellisuusajoissa (ekonomitävlingar) ja matka-ajoissa esimerkiksi Helsingistä Pentalaan ja myöhemmin Porvoon edustalle. Nopeuskilpailut Pohjoisrannan ja Kaivopuiston edustalla jatkuivat 1960-luvun lopulle mutta loppuivat vähitellen. Tilalle tulivat isojen veneiden avomerikilpailut ja toisaalta navigaatio- eli tarkkuusajot.

PM mestaruuskilpailut 1957 Pohjoisrannassa

Numero 8 on J. Aalto, 13 on L. Aho, 19 on C. Lindqvist ja 22 on E. Linna, numero 60 on Hasse Eriksson. Leon ”Basse” Basilier. Ajaja on polvillaan veneessä, vasemmalla kädellä hoidetaan kaasu, oikealla ohjataan.

Ylhäällä oikealla Ragge Friberg, alhaalla J. Pulkkinen.
Valkohaalarinen daami oli Ruotsin joukkueen mekaanikko.

 

Ensimmäiset nopeuskilpailut Laajalahdella 1930 (SMK)

  • Laajalahdella järjestetyn kilpailun johto 6.7.1933 (SMK). Kanuuna vasemmalla on sama, jolla edelleen ammutaan venesesonki alkaneeksi keväällä ja loppuneeksi syksyllä.
  • Ensimmäiset nopeuskilpailut Laajalahdella 1930 (SMK)
  • Ensimmäiset nopeuskilpailut 1930 Laajalahdella (TH-SMK)
  • Ekonomitävling – taloudellisuuskilpailu 1930 (TH-SMK)
  • Bredviken – Laajalahden ajot 1930-31 (SMK)
  • De svenska gästerna vid deras ankomst till Brunnparksloppet – ruotsalaiset Kaivopuistonajojen kilpailijat 1935 (SMK)
  • Kaivopuiston ajot 1930-luku (SMK)
  • Brunnparksloppet – Kaivopuiston ajot 1936 (SMK)
  • Nino Ramsay saa palkinnon nopeuskilpailuista 1938 (SMK)
  • Kaivopuiston ajot 1930-luku (SMK)
  • Kaivopuiston ajot 1938 (SMK)
  • Kaivopuiston ajot varikko (SMK)
  • Rekordförsök – nopeusennätystä yritetään Laajalahdella 1930 (TH-SMK). Kilpaveneen keulan kodalla näkyy
  • Munkkiniemen ja Kuusisaaren vanha silta. Kuvan teksti ei kerro saatiinko uusi ennätys.

Sekalaista

  • Kilpailut 1963. Satamassa oli tuolloin sekä Esson että Shellin polttoaineasemat (SMK)
  • Pohjoisrannan satama nopeuskilpailuissa 5.9.1965 (SMK)
  • Pohjoisranta nopeuskilpailut 1963 (SMK)
  • Pohjoisranta Nordvision televisioi kilpailut (SMK)
  • Svartbäcksloppet 1964 K. Takkula (SMK)
  • Pentalan kilpailu (MR)
  • JAP C luokka 1954-58 (SMK)

S.O. Fagerström

  • Stig-Olof Fagerström (SMK)
  • S-O Fagerström valmistauu lähtöön vuosi todennäköisesti 1960 (SMK). Vasen käsi valmiina kaasulla, oikea ratissa.
  • Rainer Grundström kietoo starttinarua vauhtipyörän ympäri, vetokapula oikeassa kädessä. Valkohattuinen Veijo Koskinen pitää venettä paikoillaan tupakka suussa. Kun kone starttaa ampaisee vene heti menoon. Moottori on SOF:n valmistama.
  • S-O Fagerström ajaa maailmanennätystä (SMK)
  • SO Fagerström X-OO7 1969 (SMK)
  • Fagerström voitti Pohjoismaiden mestaruuden 1960. Kuvassa W. Bengelsdorff kiinnittää mitalin puseroon ja Greta Hjorth antaa kukat. Kuva 16.6.1960 (SMK)
  • S.O. Fagerström yrittää nopeusennätystä 1963
  • Ullamaria Smeds ja Heli Kerttula kilpailivat Argo-veneellä (SMK)
  • Timo Mäkinen ajamassa nopeuskilpailussa 1980-luvulla (SMK)
  • Sven Wadstein (SMK)
  • Palkintoja jaettavaksi Handelsgilletissä 1961 (SMK)
  • Nisse Häggblom ja Kaj-Gunnar Hagman 1970
  • Karl Aspelin i Getinloppet 1966
  • SMK:n lippu Monte Carlossa 1962
  • Ohjaajakokous Pohjoisrannassa ennen kilpailua 1960-luku ?
  • Norrkulla loppet
  • Norrkulla loppet 1935
  • Norrkulla loppet 1935 Mossebacken
  • Norrkulla loppet 1935 pokaler
  • Lovisaloppet 1935
  • Lovisaloppet 1935 b
  • Lovisaloppet 1935 c
  • Lovisaloppet 1935 d
  • Pentala tävling 193?
  • Pentita Viipurissa 1937
  • Todennäköisesti Uuraan satama Viipurinlahdella 1937
  • Pentita i Viborg 1937. Uno Fagerlund (v) och Torsten Hjorth
Kirjaudu